stratum
(2020-2022)

I have photographs I took while walking in the highlands of Iceland in 2018.
Looking at them, I felt strange about accepting what I saw in the photos without any doubts.
When I look back on the time I took the photos, my memory of the scenery I saw there is vague and I can hardly remember any of the details.
Perhaps it is because the photographs capture the moment with such overwhelming precision that I could not keep up with the vividness of what I saw.
Although I had been preoccupied only with visual memories, I became aware that there are dim physical memories that are evoked when I look at the photos.
These memories are gradually fading away, but the photographic documentation continues to remain, and I wanted to give some form to this difference.
I decided to create a body of work that not only goes back and forth between memory and documentation, but also represents the layering of physical actions in the process.

2018年にアイスランドの高原地帯を歩きながら撮りためた写真がある。
それを見ていると、写真に写っているものを
何の疑いもなく受け入れていることに違和感を覚えた。
撮影した時のことを振り返ってみると、
そこで見た景色の記憶は曖昧で細かいところはほとんど憶えていない。
写真が圧倒的な緻密さで、その瞬間を記録してしまうからこそ、
その写真を見た時の鮮明さについていけなくなったのかもしれない。
視覚的な記憶ばかりに気を取られていたが、写真を見ると呼び起こされる、
おぼろげな身体的な記憶があることを意識するようになった。
それらの記憶は徐々に薄れてきているが、写真としての記録は残り続けている、
この差に何かしらの形を与えようと思った。
記憶と記録を行き来するだけではなく、その過程における身体的な行為の積層として
写真作品にすることにした。

UV print, Iron Plate(300mm × 400mm), Neodymium